Tuntsa-tuotemerkki ja liiketoiminta

1.11.2021 


Yritysporssi.fi / Myydään / Tuntsa-tuotemerkki

Tuntsa® on lähituotantoa, suoramyyntiä ja pienen valmistajan luonnollista ekologisuutta

Stick-On Oy valmistaa erä- ja vapaa-ajan tekstiilejä ja retkeilyvarusteita, sekä suurempana tuotteena lapinkotia Tuntsa-tuotemerkillä. Brändi nojaa vahvasti kotimaisuuteen, kestävyyteen ja mutkattomaan toimivuuteen. Näiden arvojen eteen on tehty määrätietoista työtä messuilla ja some-välineitä hyödyntäen. Tänä päivänä Tuntsa®-tuotemerkki liitetään käyttäjien keskuudessa moniin kestäviin arvoihin.


Historia ohjaa keskittymään laatuun

Yrityksen alkuvaiheessa vahvin ammattitaito oli kokonaisten neulemallistojen sarjatuotannossa. Vuosien mittaan painopiste on siirtynyt kohti suoraa kuluttajakontaktia ja omannäköisiä tekstiilituotteita. Yrityksen historian eri vaiheet näkyvät nykyään laatuna yhtä lailla koko tuotannon hallinnassa kuin tuotteiden yksityiskohdissa ja asiakkaan kohtaamisessa.

Historiaa tarkemmin

1986 perustetun yrityksen alkuvaiheen tuotanto painottui laadultaan erittäin korkeatasoisiin neulevaatteisiin. Tuossa vaiheessa yrityksellä ei ollut omaa mallistoa, vaan kilpailukyvyn yhtenä kulmakivenä oli vahva tuotannollinen osaaminen ja laadunhallinta: Alihankkijana Stick-On Ky vastasi kokonaisien neulevaatemallistojen tuotannosta alusta loppuun. Vientiin menevien tuotteiden kohdemaina olivat Ruotsi ja Norja – alkuvaiheessa henkilökuntaa oli enimmillään 7 henkilöä.

Automatisoidun neuletuotannon rinnalle syntyi heti alussa myös omaa erä- ja ulkoiluvaate-tuotantoa. Ensimmäiset kangastuotteet olivat työasuja suppealle käyttäjäkunnalle pohjoisen vaativiin olosuhteisiin, joten kysyntä ohjasi heti painottamaan näissäkin tuotteissa laatua, toiminnallisuutta ja kestävyyttä – siis kuuntelemaan käyttäjää. Nuo käytännöllisiksi todetut tekstiilit löysivät pian tiensä myös vapaa-ajan käyttöön, ja Tuntsa®-tuotemerkki rekisteröitiin jo 1987.

Otteita tuotevalikoimasta

Tuntsa® erä- ja vapaa-ajan tekstiileille tunnusomaista on pitkäikäisyys. Kaikkia materiaaleja on ensin testattu kenttä- ja pesutesteillä omassa käytössä ennen kuin ne on hyväksytty mukaan tuotantoon. Laatuun panostetaan jokaisessa yksityiskohdassa, ompelulangoista lähtien. Monissa Tuntsan tuotteissa on nähtävissä myös perinteen vahva vaikutus: Anorakki, kenttäpaita, kota, loue, sarkavaatteet – kaikki perinteikkäitä tuotteita muokattuna nykyajan tarpeisiin. Tuntsalla ei siis turhaan keksitä pyörää uudestaan, mutta usein parannetaan sitä.

Tuntsa® anorakki

Anorakilla on pitkät perinteet ulkoiluvaatteena. Tuntsa® anorakki noudattelee malliltaan vahvasti sitä kaikkein perinteisintä, selkeälinjaista ja konstailematonta kengurutaskullista vaatetta – kuitenkin jalostettuna nykyaikaisella materiaalilla, ja erilaisissa houkuttelevissa väreissä niin katukäyttöön kuin metsäänkin. Puuvilla-polyesteri on erittäin kestävää, likaa ja kosteutta tehokkaasti hylkivää – mutta silti mukavan hengittävää monien kalvovaatteiden rinnalla. Anorakki on jo vuosien ajalta asiakkaiden kestosuosikki, eikä loppua näy – varsinkin kun samankaltaisen perus-anorakin valmistajia ei juuri muita ole.

Tuntsa® paita ja Tuntsa® Easy paita

”Peltipaita”, ”kenttäpaita”. Noilla nimillä moni tuntee tämän paitatyypin armeija-ajaltaan. Tuntsan mallia on kuitenkin muokattu siviilimäisempään suuntaan siirtämällä perinteinen olkanapitus kauluksen etupuolelle. 100% puuvilla on miellyttävää ja kulutusta kestävää – paita joka kestää isältä pojalle, ja kelpaa kyllä tyttärillekin. Easy-paita on samasta paidasta ohuempi malli puuvilla-polyesteriä.

Tuntsa® retkeilymajoitteet

Tuntsa® vaelluskota on viimeisten vuosien aikana saanut vahvan jalansijan Suomen markkinoilla, sen myynti on kasvanut vuosi vuodelta. Kotaretkeily oli alunperin marginaalisen joukon harrastus, mutta sen tunnettuus on kasvanut tasaisesti erilaisten ulkonaliikkujen keskuudessa. Tässä kehityksessä Tuntsan markkinoinnilla ja aktiivisella esilläololla on oma roolinsa: Kodan käyttöä on esitelty ja sen vahvuuksista puhuttu määrätietoisesti ympäri Suomea erämessuilla jo pitkälti toistakymmentä vuotta. Tänä päivänä kota löytyykin vaihtoehtona teltan rinnalla jo monilta isoiltakin jälleenmyyjiltä. Kasvanut kysyntä lisää tarjontaa kaikilla tasoilla.

Suomalainen malli suomalaiseen käyttöön

Suomalainen vaelluskota erottuu edelleen edukseen muualta maailmalta tulevista malleista. Suomalainen kota on selkeälinjainen ja tarkoitettu avotulikäyttöön. Profiililtaan se on usein korkeampi kuin esim. naapurimaiden kotamallit. Korkeus on käyttäjälle merkittävä mukavuustekijä, sekä avotulta käytettäessä korkea profiili parantaa savukaasujen poistumista.

Tuntsa® vaelluskotaa kehitettäessä tärkeää on ollut valmistajan oma perehtyminen majoitteen käyttötarkoitukseen ja jatkuva tuotekehitys yksityiskohtien parissa: ensimmäiset Tuntsa® vaelluskodat valmistuivat jo yli 30 vuotta sitten. Sen jälkeen tuotetta on viilattu koko ajan paremmaksi, käyttäjäpalautteiden ja omien kokemusten pohjalta.

Perusrakenteeltaan kota on hyvin vanha majoite. Mutta tässäkin tapauksessa vanha keksintö on palautettu uuteen käyttöön, jalostettuna uusilla materiaaleilla ja yksityiskohdilla.

Kotaretkeilyn kasvupotentiaali

Kodan suurimpia vahvuuksia on majoitteen käytön mukavuus hyvin erilaisissa olosuhteissa. Tuntsa® vaelluskotaa on viimeiset vuodet markkinoitu ja esitelty yhdessä Juuvi® puupolttimen kanssa. Nämä yhdessä muodostavat retkeilijää ja metsästäjää/kalastajaa kiinnostavan majoitemuodon: Mukana kannettava ja lämmitettävä majoite kaikkiin vuodenaikoihin. 

Viimeisien vuosien aikana kasvanut kamiinalämmityksen suosio näkyy myös Tuntsan vaelluskotamyynnissä: Suurin osa myytävistä kodista varustetaan jo valmiiksi kamiinan savutorven läpiviennillä. Kamiinan käyttö kodassa tuo tällä hetkellä koko ajan uusia käyttäjiä kotaretkeilyn mukavuuksien pariin, mikä luo merkittävää kasvupotentiaalia kodan myynnille jatkossakin. Tuntsan omassa jälleenmyynnissä ei tällä hetkellä ole kamiinaa, mutta kotaretkeilyn tuotevalikoiman laajentaminen ja siihen erikoistuminen on yksi varteenotettava kasvusuunta.

Tuntsa®-loue

Loue on myynniltään pienempi mutta mielenkiintoinen lisätuote. Perinteistä suomalaista louetta syvempi ja suojaisampi Tuntsan louemalli saavutti mm. testivoiton muutaman vuoden takaisessa Retki-lehden loue-testissä. Myös loue on alkuperältään erittäin vanha suomalainen majoitemalli, edestä avoin suoja avotulen käyttäjälle.

Tuntsa® lapinkodat

Suuret lapinkodat ovat erikoistuote, joille ei kotimaassa ole monia tekijöitä. Suuret kodat vaativat asianmukaiset tilat ja koneet, joissa kotien kokoonpano on järkevää ja sujuvaa. Lapinkotien vakiintunutta asiakaskuntaa ovat monet pohjoisen matkailuyrittäjät. Vaikka korona-aika verottikin matkailua viime vuodet, jo nyt on nähtävissä uusi nousu myös tällä sektorilla – lapinkotien kysyntä elpyy jälleen.

Myös perinteistä lapinkotaa ja sen pystytystä on Stick-On Oy:llä kehitetty eteenpäin, palvelemaan paremmin käyttäjää. Alihankintatyönä valmistettava kotakruunu-järjestelmä helpottaa suurten kotien pystytystä, sekä kruunuun liittyvä säädettävä savuhattu suojaa kodan sisätiloja ja ruoteita sään vaikutuksilta.

Tuotanto-osaaminen ja työtilat

Tuntsalla osataan sekä laadukas ja tehokas sarjatuotanto että erikoistuotteiden valmistus. Työtilat ja -tavat on hiottu vuosien mittaan palvelemaan näitä molempia tarpeita joustavasti.

Tuotantoon mukautuvat tilat

Retkeilymajoitteet ja etenkin suuret lapinkodat vaativat isoja leikkuupöytiä ja riittävästi tilaa myös kokoonpanon puolella. Yksi Tuntsan ehdoton vahvuus onkin erikoistuotteiden synnyttämien tarpeiden mukaan viritetty tuotantoketju. Tuotantotilat ovat selkeät ja työn vaatimusten mukaiset.

Vahvaa tuotannollista osaamista vaaditaan muiden tekstiilien tuotannossa ja etenkin varastonhallinnassa yrityksen nykyinen kapasiteetti huomioiden: Vaikka tuotevalikoima asiakkaalle on suhteellisen suppea ja selkeä, eri väri- ja kokovaihtoehdot kasvattavat väistämättä tuotannon laajuutta, mikä vaatii jatkuvaa kurinalaista tuotannonhallintaa kysynnän tyydyttämiseksi.

Nykyinen tilanne

Yritys tekee koko ajan vahvaa tulosta – vain kahden ihmisen vakituisella työpanoksella. Tuotemerkin tunnetuksi tekemiseen on satsattu vuosien ajan, ja tänä päivänä kysyntä kasvaa jatkuvasti. Siksi yrityksen selkein haaste tällä hetkellä on rajallinen tuotantokapasiteetti.

Vakiintuneet myyntikanavat

Yritys siirtyi nykyisiin omiin toimitiloihin vuonna 1994. Toimitilojen yhteydessä olevan oman tehtaanmyymälän myynti vastaa noin kolmasosaa liikevaihdosta, loppu tulee aktiivisen nettikaupan myynnistä. Kysyntä onkin viime vuosina lisääntynyt lähinnä nettikaupan ansiosta, ja kapasiteetti ei tällä hetkellä riitä kaikkien tuotevalikoiman tuotteiden valmistamiseen.

Tässä on lähiajan merkittävä kehittämismahdollisuus. Tuotteiden menekki lisääntyy ja kysyntä kasvaa jopa ilman aktiivista markkinointia. Ostajakunta on jo nyt vakiintunut tasolle, joka vaatisi tuotannon kasvattamista. 

Ensimmäiset nettisivut on rakennettu vuonna 2003. Siinä vaiheessa sivuston tavoitteena oli vielä pääasiassa brändin tekeminen tunnetuksi. Vuonna 2008 sivusto kuitenkin päivitettiin vastaamaan paremmin nykyaikaisen nettikaupankäynnin tarpeita. Myynti lisääntyi heti ja kasvaa edelleen vuosittain; viime tilikaudella teimme yli 700 lähetystä. Merkillepantavaa myös nettimyynnissä on että tilausmäärät kasvavat edelleen, huolimatta koronan aiheuttamasta messunäkyvyyden katkoksesta. Tuotemerkki on siis jo vakiinnuttanut paikkansa kohderyhmän sisällä, eikä myynti vaadi jatkuvaa aktiivista esilläoloa.

Tulevaisuuden visiot

Uudelle ammattitaitoiselle yrittäjälle tai yrittäjäpariskunnalle on hyvät kasvumahdollisuudet. Kasvulle on monia potentiaalisia suuntia, sillä vahvaa pohjatyötä brändin tunnettuuden hyväksi on tehty kauan. Järkevällä markkinoinnilla yrityksen tuotannosta on mahdollista nostaa monia nykytuotteita vielä entistä paremmin uusien kuluttajien tietoisuuteen – tai laajentaa tuotevalikoimaa haluamallaan tavalla brändiin tukeutuen.

Kasvulle monia uusia suuntia

Tällä hetkellä Tuntsan markkinointi on ollut minimissään, johtuen juuri kysynnän ja resurssien epätasapainosta. Siksi uudella yrittäjällä on jatkossa yhä käytössä paljon välineitä myynnin ja tunnettuuden kasvattamiseen. Lähellä sijaitsevan Sallan tunturikeskuksen, sekä uuden kansallispuiston tuomien uusien turistivirtojen hyödyntäminen ovat yksi esimerkki aivan lähialueen isosta kasvupotentiaalista.

Lisäksi Tuntsa® -tuotemerkki on jo valmiiksi rekisteröity suojaamaan monia muitakin tuotekategorioita ja palveluja – siksi uuden yrittäjän on mahdollista halutessaan käyttää vahvaa brändiä myös pohjana muulle kuin tekstiiliosaamiselle.

Kilpailutilanne

Pieni kotimainen tekstiilivalmistaja kilpailee suurten kansainvälisten jättien rinnalla aivan omilla argumenteillaan. Tuntsa® on lähituotantoa, suoramyyntiä, pienien volyymien tuomaa luonnollista ekologista kestävyyttä – sekä aidosti omasta tarpeesta syntyneitä luotettavia tuotteita. Tuntsa® on tuotteita suomalaiselta toisille suomalaisille – kestää kehua kun on ittelle tehty!

Pienvalmistajan arvomaailma on kysyttyä tavaraa

Erä ja vapaa-ajan asusteiden markkinoilla ulkomaista tarjontaa on luonnollisesti paljon. Siksi kotimainen pieni valmistaja onkin nyt jo harvinaisuus – mutta sellaisena myös vahva lisäarvo monille asiakkaille. Kuluttajalle on nykyään entistä tärkeämpää tietää mistä tuote tulee, miten se valmistetaan – ja arvokasta on myös inhimillinen tarina tuotteen takana.

Pieni valmistaja vastaa usein jo luonnostaan ekologisuuden ja kestävän kehityksen tarpeisiin. Kannattavuuden ylläpitämiseksi turhaa tuotantoa ei synny. Materiaalit käytetään tarkkaan, ja materiaaleiksi valitaan ne ”kestävät ja pestävät”. Kertakäyttökulttuuri ei kuulu tähän brändiin, vaan ennemmin kerrotaan ylpeänä tarinoita siitä miten paidasta pitää uusia rispaantuneet hihansuut, koska muuten ehjästä ja mieleisestä paidasta ei haluta luopua! Laatu pidetään koko ajan sillä tasolla että pienyrittäjä uskaltaa seisoa tuotteidensa takana, sillä hän vastaa niistä aina suoraan asiakkaalleen. 

Myös tuotevalikoimassa pieni valmistaja luonnollisesti eroaa suurista brändeistä – mutta tämänkin voi nähdä vahvuutena: Tuntsalla on jo valmiiksi mietitty mikä sopii suomalaiselle ja toimii näissä olosuhteissa. Mutkattomat ja selkeät, omassa käytössä kehitetyt tuotteet eivät ratsasta muoti-ilmiöillä, vaan ammentavat ennemmin perinteistä – ja jalostavat nuo kauan sitten hyviksi havaitut ratkaisut nykymateriaaleilla vielä entistä paremmiksi. Tästä hyvinä esimerkkeinä mm. perinteinen mutta yhä suosittu anorakki, viimeaikainen sarka-asujen arvostuksen nousu – tai jo usean vuoden ajan nähty kotateltan suosion kasvu retkeilymajoitteena.

Tuntsan erämaan tarina

Tuntsasta ei voi puhua kertomatta itse nimen taustahistoriaa. Tuntsa on laaja erämaa-alue Sallan kunnan pohjois-osissa. Se tunnetaan jo kirjailija A.E. Järvisen erähenkisestä tuotannosta – sekä kalaisista joistaan, joista yksi saa alkunsa Tuntsan tuntureilta: Tuntsa-joki. 1960-luvun alussa syrjäinen erämaa tuli laajalti tunnetuksi Suomen historian suurimmasta metsäpalosta.

Hiiltyneiden kelojen hiljainen valtakunta

Ilmeisesti ukkonen ja salamanisku sytyttivät Tuntsalle kohtalokkaan metsäpalon helteisenä ja kuivana kesänä 1960. Paloalueita oli kaksi: Papuoivan-Puitsin-Peuratunturin alueella alkoi palaa heinäkuun alussa, toinen alue sijaitsi Kuskoivan-Nuolusoivan alueella. Osa palosta lienee saanut alkunsa Venäjän puolelta, jonne se myöhemmin palasi. Kaikkiaan metsää paloi Suomen puolella yli 20 000 ha.

Metsäpalo raivosi alueella kolme viikkoa ja raskaaseen sammutustyöhön osallistui parhaimmillaan lähes 500 miestä. Naruskan tammelta, jonne autotie loppui, oli matkaa Tuntsalle noin 40km tietöntä korpitaivalta. Tuli ahmi vastustamattomasti metsää edetessään kuivassa kuusikossa. Päivisin se eteni rajuna latvapalona, öisin se kyti hiljaa jäkälikössä. Palon eteneminen pysähtyi lopulta luonnon omiin esteisiin: jokiin ja soihin.

Palon jälkeen erämaan ilmettä muokkasi nykyajankin mittapuulla jättimäinen nokisavotta, jossa palon jälkiä raivattiin useiden vuosien ajan. Vielä tänäkin päivänä Tuntsan tuntureilla tunnusomainen näky ovat hiiltyneet kelot ja juurakot.

TUTUSTU MYÖS MYYNNISSÄ OLEVAAN NEULETUOTANNON KALUSTOON


Yrityksen nimi: Stick-On Oy

Yrityksen osoite: Teollisuustie 8, 98900 SALLA

Internet-osoite: www.tuntsa.fi , www.tuntsakauppa.fi

Perustamisvuosi: 1986 

Toimiala: 14390 Vaatteiden valmistus 

Talousalue: Lappi 

Liikevaihto: 157 000

Käyttökate 2020: yli 50 000€

Rekisteröity tuotemerkki: Tuntsa

Tuotemerkin omistus: Heimo Hautajärvi 100 %

Tuoteryhmät:
Vapaa-ajan vaatteet, paidat, housut ja anorakit
Vaelluskodat, louteet ja lapinkodat
Eräasut
Neuleet ja pipot

Asiakaskunta:
Retkeilijät, ulkoilijat
Metsästäjät ja kalastajat
Matkailuyrittäjät
Matkailijat, Sallan alue
Lähialueen asukkaat

Toimitilat:
omat tehdastilat 350 m2
tehtaanmyymälä
varastotilaa 100 m2
oma tontti 3500 m2

Henkilöstö: 2-3

Alihankkijoita: Kyllä


Hintapyyntö: Myytävän kokonaisuuden mukaan